lilldjupas.blogg.se

Backyardigans

Publicerad 2013-04-08 08:26:28 i rabbelrabbel

Detta är det enda Jamie vill se nu förtiden. The Backyardigans. 
Jag förstår varför, de sjunger och dansar mer eller mindre konstant. Och de har mysiga färger.
I början ville vi helst inte att ungen skulle kolla på det alls, vi tyckte det var bland det värsta skräp vi sett.
Men vi har sakta ändrat oss. Tex pga
1. Programmet visar verkligen att endast fantastin sätter gränserna. De börjar och slutar alltid i trädgården.Men utspelas över hela världen
2. Det visar hela världen! Egypten, djungeln, öknen, nordpolen, det är alltid något nytt ställe som är platsen för deras äventyr.
3. Det är 2 flickor och 3 pojkar. (ja, jag VET) MEN, 1 rosa flicka, 1 rosa pojke.. 
4. I ett avsnitt som handlar om "fotbollsmonster- blää" så finner de tavlor på väggen, Pele och Mia Hamm. (Ja, eller hur?!)
 
Det är klart jag kan ha vissa synpunkter på det genusmässiga, men inte många. Det handlar tex aldrig om kärlek, de är bara vänner. Både flickorna och pojkarna lyckas och misslyckas. De är alla roller, poliser, riddare, kungar och drottningar osv. 
De där små sakerna som stör mig (att "lilla damen" förekommer ibland, men aldrig "lilla gubben") kan jag absolut ha överseende med. 
En av de roligaste sakerna är att sedan Jamie börjat titta på det här så har hennes språk tagit ett vansinnigt hopp. Hon pratar massor, även fantastin och lekarna har hoppat ett stort steg framåt.
Inte för att detta absolut beror på ett tv-progam, men jag tror det har med saken att göra.
 
För övrigt så känner jag mig äntligen inte dödssjuk längre, så jag ska försöka hitta på äventyr med Bus idag igen.
 
 
Tasha, Uniqua, Austin, Pablo och Tyrone. Jamies idoler.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela